Obsah článku
- Kolieskové korčule: Porovnanie 10 najlepších kolieskových korčulí podľa hodnotenia, testov a recenzií zákazníkov
- Kolieskové korčule podľa pohlavia
- Druhy kolieskových korčulí
- Korčule podľa úrovne zručností
- Kolieska pri kolieskových korčuliach
- Materiál koliesok
- Tvrdosť koliesok
- Profil bicykla
- Hmotnosť
- Stred kolies
- Rám kolieskových korčulí
- Brzda
- Topánka
- Vložka topánky
- Ostatné parametre kolieskových korčulí
- Ako vybrať správnu veľkosť kolieskových korčulí?
Kolieskové korčule: Porovnanie 10 najlepších kolieskových korčulí podľa hodnotenia, testov a recenzií zákazníkov
V tomto porovnaní sme pre vás vybrali 10 najlepších kolieskových korčulí. Ako sme tieto kolieskové korčule vyberali? Vybrali sme ich podľa hodnotenia a dostupných recenzií užívateľov a zákazníkov. Kolieskové korčule sme následne zoradili do prehľadnej tabuľky. Tieto produkty si môžete následne zoradiť podľa vašich preferencií. Ak vás napríklad zaujíma nízka cena, môžete si zoradiť kolieskové korčule podľa orientačnej ceny s DPH a vybrať si tak najlacnejšie a zároveň najlepšie kolieskové korčule.
Názov | Vzhľad | Určenie | Veľkosť kolies (mm) | Brzda | Orientačná cena (s DPH) | Dostupnosť |
---|---|---|---|---|---|---|
Tempish Ezza 90 | Pánske | 90 | Áno | 140 | Zobraziť v obchodoch | |
K2 Alexis Pro 84 | Dámske | 84 | Áno | 146 | Zobraziť v obchodoch | |
Bauer RH RS senior | Pánske | 47 | Nie | 80,8 | Zobraziť v obchodoch | |
Tempish WOX LADY | Dámske | 84 | Áno | 64,4 | Zobraziť v obchodoch | |
K2 Alexis 84 Boa | Dámske | 84 | Áno | 129 | Zobraziť v obchodoch | |
K2 VO2 90 BOA 2022 | Pánske | 90 | Áno | 171,55 | Zobraziť v obchodoch | |
K2 Alexis 90 Boa | Dámske | 90 | Áno | 179 | Zobraziť v obchodoch | |
Tempish WOX | Unisex | 84 | Áno | 75,1 | Zobraziť v obchodoch | |
K2 F.I.T. 84 Boa | Pánske | 84 | Áno | 162 | Zobraziť v obchodoch | |
Fila Legacy Pro 100 | Pánske | 100 | Áno | 124,54 | Zobraziť v obchodoch |
Najlepšie kolieskové korčule podľa Heureky
Kolieskové korčule sú obrovským hitom a nedá sa povedať, že sa jedná o novinku. Avšak postupom rokov sa na našich cyklotrasách objavuje čím ďalej tým viac korčuliarov všetkých vekových kategórií.
Aj keď nie sú korčule vhodné do každého terénu, ako je bicykel, prináša jazda na kolieskových korčuliach úžasný zážitok a adrenalín, ktorý vyhľadáva čím ďalej tým viac ľudí. Avšak kolieskové korčule sú veľmi komplexné a výber tých správnych korčulí pre vás nemusí byť taký ľahký a preto sme sa rozhodli spísať dnešný článok, ktorý by vám mohol s výberom pomôcť.
V tomto článku si rozoberieme základné druhy korčúľ a aj parametre, na ktoré si treba dávať pri samostatnom výbere pozor. Aj keď tu nepadne slovo úplne o každej súčiastke, mal by tu byť komplexný návod, ktorý by mal každému bohato vystačiť.
Kolieskové korčule podľa pohlavia
Korčule sú rozdelené podľa pohlavia – Pánske, Dámske, Unisex, Chlapci a Dievčatá. Výrobcovia podľa týchto kategórií totiž zmenia strih, farbu a veľkosť podľa toho, pre aké pohlavie sú korčule určené.
Pánske
Pánske modely sú samozrejme robustnejšie a majú širšiu topánku, rám a samozrejme aj kolieska, ktoré však nie sú vyberané podľa pohlavia, ale podľa váhy. Ďalej je tu veľkou otázkou, ako je daný muž na korčuliach zdatný a aký typ korčuľovania bude preferovať.
Ženy
Dámske modely sú navrhnuté špeciálne pre ženy. Manžety sú obvykle o niečo nižšie ako pri pánskych modeloch a predná časť chodidla je niekedy mierne širšia, aby lepšie sedela ženskej anatómii. Rám býva užší a aj kolieska bývajú ľahšie.
Unisex
Unisex korčule sú veľmi bežné, obzvlášť u špecializovanejších typov korčúľ, ako je rýchlosť alebo slalom. Tieto korčule sú založené na pánskych veľkostiach, ale sú navrhnuté tak, aby ich mohli používať muži aj ženy. Pokiaľ máte pocit, že dámske možnosti chýbajú, odporúčame zvážiť unisex modely, aby ste našli perfektné korčule, ktoré by vyhovovali vašim potrebám.
Chlapci a dievčatá
Veľkosť a strih sú rovnaké pre chlapčenské a dievčenské korčule, ale budú sa líšiť vo farbe. Detské korčule často majú nastaviteľnú veľkosť a je možné ich prispôsobiť až do veľkosti 8! Typicky modré, zelené a červené korčule sú považované za „chlapčenské“ a fialové, ružové a biele korčule za „dievčenské“. Pre najväčší výber odporúčame pre vášho mladého skatera prelistovať chlapecké aj dievčenské možnosti.
Druhy kolieskových korčulí
Niektoré korčule sa špecializujú na určitý typ, zatiaľ čo iné sú univerzálnejšie na použitie naprieč rôznymi štýlmi. Každý štýl je vhodný pre iný typ jazdca – to sa súdi podľa terénu, na ktorom chcete jazdiť a podľa vašej úrovne jazdenia.
Rekreačné korčule
Tieto korčule sa zameriavajú na začínajúcich a príležitostných korčuliarov. Zamerané na pohodlie a stabilitu s uvoľneným strihom, ktorý nevyžaduje žiadny čas na vlámanie. Tieto korčule sa vzdávajú špičkových výkonových funkcií, aby udržali nízke náklady. Rekreačné korčule sú najvhodnejšie pre krátke, menej náročné korčuľovanie. Pravým začiatočníkom sa odporúča obmedziť hľadanie na korčule s malými kolieskami (78-80 mm). Tým sa udrží nízka rýchlosť a vysoká kontrola. 3-kolesové modely tejto kategórie majú kolieska veľké až 100 mm. Vďaka krátkym ovládateľným rámom sa tieto väčšie korčule na kolieskach pozoruhodne ľahko korčuľujú (podobne ako 4×84 mm) a ťažia z toho, že si udržia dlhší náklon a ľahšie prekonávajú trhliny a hrbole. Maximálna rýchlosť je oveľa vyššia, takže najprv trénujte na rovnom povrchu.
Cross-Training korčule
Tieto korčule známe tiež ako X-Fit Skates sa zameriavajú na tých, ktorí majú nejaké skúsenosti s jazdou na kolieskach a korčuliach ako súčasť tréningovej rutiny. Vzhľadom na to, že sa rozsahy zručností a/alebo cvičení líšia, menia sa aj výkonnostné vlastnosti týchto modelov. Tvarovejší strih zlepšuje výkon, aj keď mnohé z týchto korčulí sú stále pohodlné hneď po vybalení. Doba nástupu sa dá očakávať pri modeloch vyššej triedy, ale je dosiahnutá rýchlo počas jedného alebo dvoch korčuľovaní s prirodzeným teplom vašich nôh. Schopnosť korčuľovania a umiestnenia sú kľúčovými faktormi pri výbere z mnohých rôznych veľkostí kolies a modelov v tejto kategórii. Celková maximálna rýchlosť sa zvyšuje s veľkosťou kolesa, rovnako ako schopnosť udržať náklon a prekonať trhliny a hrbole. Vysoké korčule však budú mať menšiu manévrovateľnosť v porovnaní s korčulami nižšie na zemi, takže pamätajte na to, ako zaneprázdnené bude vaše okolie.
Rýchlokorčule
Ultra tuhá konštrukcia Speed Skates, ktorá sa špecializuje na závodné korčuľovanie na diaľku alebo maratónskych nadšencov, poskytuje optimálny prenos sily, akonáhle sa správne nasadí na nohu.
Najčastejšie vyžadujú tepelné tvarovanie a po vybalení nebudú pohodlné. Nízko vykrojený dizajn speed topánok umožňuje plný rozsah pohybu, aby získal lepší náskok na veľkých kolieskach a umožnil dlhší a silnejší krok. Korčuliar by sa k tomuto typu topánok musel skôr priblížiť, než s jednou začínať. Základné rýchlostné korčule majú mierne vyššie manžety pre väčšiu podporu, ale nemožno ich zamieňať s korčulami určenými pre skutočných korčuliarskych začiatočníkov. Každá rýchlostná korčula vyžaduje silu členku, ktorá sa získava tvrdou prácou a skúsenosťami. Ceny kolíšu podľa inžinierskej a dizajnovej vynaliezavosti použitej na vytvorenie optimálneho výkonu.
Kompletné zostavy sa naďalej odlišujú kvalitou rámu a kolies. K dispozícii sú modely s 3 a 4 kolesami, všetky s veľkými veľkosťami kolies. Väčšie kolesá budú vyžadovať väčšiu silu v kroku, aby sa dostali na rýchlosť, takže nastavenia 4×100 a 4×110 sú obľúbené, zatiaľ čo nastavenia 3×125 sú najrýchlejšie a uprednostňujú mnoho pretekárov na dlhých tratiach. Rámy/kolesá sa ľahko menia, takže začnite s tým, čo je pre vás vhodné teraz, s vedomím, že neskôr môžete prejsť na väčšie kolesá.
Agresívne korčule
Aggressive Skates sú špecializované na skákanie, kĺzanie a grindovanie v skateparku (alebo kdekoľvek inde s dobrou rímsou alebo dropom). Kolieska pod 60 mm sú najbežnejšie a vytvárajú nízke ťažisko, ktoré pomáhajú vykonávať triky a pristávať. Malé kolieska podstatne obmedzujú rýchlosť, takže niektorí korčuliari preferujú korčule Aggressive s mierne väčšími kolieskami (až 80 mm), bežne označované ako Powerblades.
Topánky sú najčastejšie konštruované pomocou tvrdého lisovaného plastového plášťa s niekoľkými špičkovými modelmi využívajúcimi karbón. Skúsení agresívni korčuliari vykonávajúci náročné triky a skoky by najviac ťažili z drahších, tuhších a ľahších karbónových topánok. Všetky topánky Aggressive používajú montáž UFS, ktorá umožňuje ľahké prispôsobenie a výmenu brúsnych dielov.
Mestské korčule
Tieto modely sú hybridy agresívnych, crossových a freestyle korčúľ. Vďaka tomu sú všestranné, ale tiež to znamená, že sa modely môžu značne líšiť v závislosti od toho, ktorú disciplínu najviac preferujú.
Pretože sa jedná o hybridy, mnoho mestských korčulí je uvedených vo viac ako jednej kategórii na našom webe av našom filtri korčúľ. Ako už názov napovedá, Urban Skates sú určené na použitie v mestských oblastiach.
Či už sa používa na dochádzanie, cvičenie alebo len zábavu, dizajn topánky s tvrdou škrupinou, ktorý sa najčastejšie vyskytuje na mestských korčuliach, poskytuje odolnosť a odozvu potrebnú v drsných a preplnených uliciach. Trojkolesové a štvorkolesové modely s veľkosťou kolies 90-125 mm môžu dosiahnuť veľkú rýchlosť a rýchlo pokryť terén, podobne ako Cross-Trainer.
Modely so 4 kolieskami používajúcimi menšie kolieska 80-84 mm sa viac zameriavajú na rýchlosť a kontrolu, podobne ako agresívne alebo freestyle korčule. Pevné odolné komponenty pomáhajú pri častých zmenách smeru alebo dokonca skákanie a kĺzanie. Nie všetky mestské korčule sú vybavené brzdou, ktorá obmedzuje obratnosť; pred nákupom skontrolujte popisy produktov pre ďalšie informácie o brzdách.
Freestyle korčule
Tiež známe ako slalomové korčule sú špecializované na presné korčuľovanie, ako je tanec alebo tkanie okolo kužeľov. Sú navrhnuté ako maloobjemové, tesne padnúce korčule, ktoré akútne reagujú na požiadavky korčuliarov. Kvalita a cena sú na vysokej úrovni kvôli extrémnym nárokom na tieto korčule. Pokročilí freestylisti budú najviac ťažiť z najpokročilejších karbónových modelov, ktoré sú najtuhšie a najľahšie. Konfigurácia 4 kolies medzi 76-80 mm udržuje ťažisko nízko a manévrovateľnosť je vysoká.
Integrované vložky (nevynímateľné) sú bežné, vyžadujú značnú dobu vniknutia, čo má za následok prispôsobenie ako rukavice. Častou chybou je, že korčule sú po vybalení príliš malé, aby ich bolo možné vymeniť za väčšie. Freestyle korčule sa v priemere po viac ako 60 minútach korčuľovania rozlomia o ½ až 1 plnú veľkosť.
Terénne korčule
Terénne korčule je možné použiť na chodníku aj v teréne. Veľké vzduchové pneumatiky sa ľahko dostanú cez vetvičky, nečistoty a ďalšie malé prekážky. Sú oveľa pomalšie ako uretánové kolieska a často sa na nich korčuľujú z kopca alebo s paličkami ako mimosezónny tréning pre bežkárov. Tieto korčule sú zábavné a bez mnohých obmedzení, ale nenechajte sa zamieňať, aby ste sa cítili alebo sa správali ako iné typy korčúľ.
Rámy na týchto korčuliach vyžadujú špecializované široké plášte, a to aj pri použití uretánovej varianty. Pokiaľ vaším hlavným zameraním nie je off-roadový zážitok, pravdepodobne pre vás existuje lepší typ korčulí.
Korčule podľa úrovne zručností
Aby ste si korčuľovanie užili, potrebujete korčule, ktoré zodpovedajú vašim schopnostiam. Je prirodzené uvažovať o korčuliach mierne za hranicou vašej aktuálnej úrovne zručností, pretože sa budete len zlepšovať a budete radi, keď budete mať vybavenie pripravené na výkon, keď to urobíte. Buďte opatrní, aby ste pri každom skoku nepodcenili krivku učenia, pretože korčule, ktoré sú príliš mimo vašej úrovne zručností, vám z korčuľovania uberie zábavu a môže vám spôsobiť zranenie!
Začiatočník
Pre nových a vracajúcich sa korčuliarov s malou alebo žiadnou dôverou v schopnosti. Všetky modely sú nosné, stabilné a cítia sa pohodlne po vybalení bez vlámania. Sú vybavené menšími kolesami a brzdou pre pomalšiu a kontrolovanejšiu rýchlosť, takže sa môže zvýšiť sebavedomie a zručnosť.
Stredne pokročilí
Tieto korčule vyžadujú určitú skúsenosť s korčuľovaním, či už nedávno alebo v minulosti, s dôverou vo vašu schopnosť zatáčať a brzdiť. Pokiaľ ste boli mimo hry dlhšiu dobu, zvážte korčule pre začiatočníkov alebo stredne pokročilých s kolieskami nie väčšími ako 4×84 mm alebo 3×110, ktoré vám pomôžu s kontrolou a rýchlosťou. Ak ste trochu pohodlnejší, existuje veľa možností v závislosti od typu korčuľovania, ktoré hľadáte, a od prostredia, v ktorom máte k dispozícii korčuľovanie.
Pokročilý
Korčuľovanie je (alebo bolo) súčasťou vašej pravidelnej rutiny. Vaše schopnosti a skúsenosti vám dodajú sebavedomie, aby ste si vydreli srdce bez ohľadu na situáciu. Či už si vyberiete akýkoľvek štýl korčuľovania, budete mať prospech z výkonnejších korčulí v tejto kategórii. Vaša schopnosť bude vyžadovať výkon od korčule a môže prekonať základné modely nižšej úrovne.
Expert
Máte za sebou roky oddanosti športu a ste bez obmedzení. Zvládli ste svoj krok, viete korčuľovať dopredu alebo dozadu, na dlhé alebo krátke vzdialenosti. Korčule nižšej úrovne ľahko prekonáte, takže je dôležité neskákať do základných modelov vo zvolenej kategórii. Vaše korčuliarske schopnosti budú vyžadovať od korčule viac špičkových výkonnostných funkcií.
Kolieska pri kolieskových korčuliach
Korčule a veľkosť koliesok
Väčšie kolesá = vyššia rýchlosť, dlhší rám, vyšší ostriaci bod > horšia stabilita a obratnosť
Menšie kolieska = nižšia rýchlosť, kratší rám, nižší ostriaci bod > lepšia stabilita a obratnosť
Pri fitness korčuliach pre dospelých sa používajú kolieska v týchto veľkostiach:
menej ako 80 mm – v dnešnej dobe sa veľmi príležitostne používajú kolieska menšie ako 80 mm. Menšie kolieska sa používajú pri starších typoch korčulí, špeciálnych typov (freestyle, inline hokej), detských korčuliach a ojedinele pri fitness korčuliach pre začiatočníkov.
80 mm – základné fitness korčule. V dnešnej dobe menej používaný typ. Vhodné pre začiatočníkov a rekreačných korčuliarov. Obvykle s ložiskami ABEC/ILQ/SG 5.
84 mm – vhodné pre začiatočníkov alebo stredne skúsených korčuliarov, ktorí hľadajú svižné korčule. Obvykle s ložiskami ABEC/ILQ/SG 7.
90 mm – špičkové inline korčule. Vhodné pre skúsených korčuliarov, ktorí majú radi rýchlejšiu jazdu. Obvykle s ložiskami ABEC/ILQ/SG 9.
100 mm – rýchle a málo obratné korčule vhodné pre rýchlu jazdu a dlhé dráhy pre skúsených korčuliarov. Obvykle s ložiskami ABEC/ILQ/SG 9
110 mm – rýchle a málo obratné korčule vhodné pre rýchlu jazdu a dlhé dráhy pre skúsených korčuliarov s výbornou technikou korčuľovania. Obvykle sa používa pre rýchlostné a polozávodné korčule.
125 mm (vždy rám s 3 kolieskami) – v súčasnosti najväčšie kolieska používané vo fitness a závodnom poli. Používajú sa vždy ako 3 kolieskové korčule. Výhodou je dobrý pomer rýchlosti a obratnosti. Nevýhodou je horšie zrýchlenie a vyšší ostriaci bod.
Počet kôl
2 kolieska – používajú sa pri špeciálnych modeloch ako sú nordic korčule (nafukovacie kolieska), skate ski alebo agresívne korčule.
3 kolá – v poslednej dobe veľmi obľúbené. Dobrý pomer rýchlosti a obratnosti. To umožňuje použiť väčšie kolesá, ale zachovať krátky a obratný rám. Zároveň to umožnilo zväčšiť veľkosť sped korčúľ na 125 mm (4 x 125 mm by znamenalo príliš dlhý rám). 3 kolieska sa používajú aj pri detských korčuliach na zníženie hmotnosti a skrátenie rámu.
4 kolieska – najbežnejšie množstvo koliesok. Poskytuje dobrý pomer rýchlosti, priľnavosti, obratnosti. Používa sa so všetkými typmi inline korčulí. Maximálna veľkosť je aktuálne 4 x 110 mm.
5 koliesok – 5 koliesok sa používa u starších typov rýchlostných korčúľ, zjazdových korčulí a alpského slalomu.
Materiál koliesok
Základným materiálom je polyuretán (PU). Kvalita je určená prísadami. Finálny materiál ovplyvňuje kvalitu jazdy a taktiež cenu.
Najlacnejšie kolieska sú vyrobené z PVC, rozhodne neodporúčame ani tieto kolieska predávať, pretože nie sú vhodné na korčuľovanie.
Kolesá najvyššej úrovne sú vyrobené z dvojitej zmesi. Vnútorná časť je vyrobená z mäkšieho PU, ktorý zaisťuje lepšiu priľnavosť a odraz. Krycia časť je vyrobená z tvrdšieho PU, ktorý zaisťuje dlhú životnosť a hladkosť.
Špeciálna PU zmes je určená pre kolesá určené do daždivých dní. Táto zmes poskytuje skvelú priľnavosť aj na mokrom povrchu. Cena je pomerne vysoká a používajú sa hlavne na preteky.
Tvrdosť koliesok
Tvrdšie koleso = vyššia rýchlosť, menšie opotrebenie, horšia adhézia, horšia absorbcia
Mäkšie koleso = nižšia rýchlosť, vyššie opotrebenie, lepšia adhézia, lepšia absorbcia
Označenie tvrdosti:
a) najbežnejší spôsob značenia j číslo a písmeno A(napr.: 82 A) – meranie sa vykonáva tvrdomerom, písmeno A označuje jednotku merania a meria sa skutočná tvrdosť. Fitness korčule sú obvykle v rozmedzí 80 – 87 A. Čím vyššie číslo, tým tvrdšie koliesko (a vhodné pre rýchlejšiu jazdu)
b) menej obvyklým spôsobom označenia je číslo F a číslo 0-3 (napr.: F 3). Táto stupnica stopy bola vynájdená preto, že použitie tvrdomeru neodhalí všetky atribúty dôležité pre tvrdosť. Čím vyššie číslo, tým mäkší kotúč (F0 = najtvrdší, F3 = mäkší). Ide o špecifické označenie používané niektorými výrobcami. Zároveň je to spôsob označenia aktuálnej kolekcie kolies – kolesá F1 pre okruh sú iné ako kolesá F1 pre asfalt.
Tvrdosť sa tiež líši spôsobom použitia. Existujú špeciálne mäkké kolieska na umelé povrchy (inline hokej, speedskating) alebo naopak extrémne tvrdé kolieska na agresívne korčuľovanie.
Prevod (durometer > stopa):
F0 = 88A
F1 = 86A
F2 = 84A
F3 = 82A
Pozor! Údaje o tvrdosti nie sú presné. Vždy záleží na aktuálnej kvalite kolies. Výrazne drahšie koleso môže byť oveľa lepšie, aj keď označenie je rovnaké ako pri lacnejšom kolese. Môže sa stať, že drahé koleso s vysoko kvalitnými prísadami s tvrdosťou 86 A bude mať lepšie vlastnosti ako lacnejšie 84 A koleso.
Profil bicykla
Rozdiely si môžete všimnúť aj v profiloch kolies. Profil koliesok sa obvykle líši v určitej korčuliarskej disciplíne, na ktorú sa používajú. Obvykle nie sú rozdiely počas jazdy nijako zvlášť viditeľné.
Všeobecné:
Široký profil = lepšia stabilita a priľnavosť, nižšia rýchlosť. Vhodné pre freestyle a agresívne korčule.
Úzky profil = vyššia rýchlosť (kvôli nižšiemu treniu). Vhodné pre fitness a závodné korčule.
Hmotnosť
Váha je otázkou obvykle pri rýchlokorčuľovaní, polozávodných korčuliach na dlhé dráhy a modeloch s dôrazom na čo najnižšiu hmotnosť. Popis závodných bicyklov obvykle obsahuje množstvo og gramov, ale prehľad bežných fitness bicyklov je málokedy uvedený.
Stred kolies
Stred kolies ovplyvňuje predovšetkým hmotnosť, tvrdosť a odskok. Pretekárske korčule potrebujú lepšie skonštruovaný stred pre lepšiu priľnavosť a odraz. Freeskate majú obvykle plný stred, aby si udržali odpor pri skokoch a trikoch. Fitness korčuliari sa väčšinou nestarajú o stredy, efekty na jazdu sú väčšinou sotva viditeľné.
Rám kolieskových korčulí
Dĺžka rámu ovplyvňuje obratnosť korčúľ, sklz a stabilitu vo chvíľach vyššej rýchlosti. Dĺžka rámu je priamo úmerná veľkosti kolies. Čím väčšie kolesá, tým dlhší rám. Dĺžka rámu sa obvykle vyjadruje v palcoch alebo centimetroch.
Kratší rám – lepšia ovládateľnosť, horšia stabilita vo chvíľach vyššej rýchlosti
Dlhší rám – horšia ovládateľnosť, lepšie vedenie stopy, lepšia stabilita vo chvíľach vyššej rýchlosti.
Odporúčania nie sú presné, aj s kratším rámom sa dá korčuľovať rýchlo. Dôležitými aspektmi sú aj pevnosť, bod zaostrenia, tuhosť topánky atď.
Brzda
Typické korčule umiestnené pod pätou sa používajú iba pri detských a fitness korčuliach. Trekové a terénne korčule majú špeciálnu brzdu. Všetky ostatné typy korčúľ brzdu nemajú (freeskate, speed, agresívne, semi-race). Očakáva sa, že korčuliari sú skúsení a vedia rýchlo a efektívne brzdiť bez brzdy.
Brzdu je možné radiť z jednej korčule na druhú (sprava doľava). Niektorí výrobcovia majú štandardizovaný tvar brzdového klátika. Iné majú rôzne brzdy pre určité typy korčúľ. Životnosť je rôzna a súvisí s cenou alebo určitou značkou. Brzda je bežný náhradný diel a mali by ste si overiť jeho dostupnosť. Existuje univerzálna brzda, nemožno ju však použiť na všetky korčule.
Výhodou brzdy je pomerne rýchle a účinné brzdenie. Nevýhodou je, že niekedy prekáža. Navyše, akonáhle sa korčuliar naučí brzdiť pomocou rôznych kombinácií (pluh, bogna, powerslide, T, oblúky), už nechce obyčajnú brzdu. Brzdu preto najviac využívajú rekreační a kondiční korčuliari. Pokiaľ máte záujem o korčuliarske triky (bogns, shuffle, cúvacia jazda atď.), odporúčame odmontovať brzdu.
Topánka
- Pevná topánka (škrupina) s vyberateľnou vložkou
- Softboot s integrovaným polstrovaním
- Softboot s vyberateľnou vložkou
- Karbónové korčule a korčule vyrobené z rôznych materiálov, ale podobné šablóny s integrovaným polstrovaním.
Začnime najzložitejším a najnáročnejším scenárom, hardbootom. Také korčule sú postavené okolo pevných vonkajších škrupín (plast/kompozit s niektorými doplnkami v mnohých prípadoch), s vymeniteľnou, mäkkou vnútornou topánkou (vložkou). Je to rovnaký príbeh ako pri lyžiarskych topánkach – takže len zriedka (ak vôbec) existujú korčule, ktoré používajú individuálnu škrupinu podľa veľkosti. Väčšinu času, aby sa ušetrili výrobné náklady, existuje iba niekoľko veľkostí škrupiny pre celý rozsah veľkostí topánok, tj jedna škrupina môže byť použitá pre 2 alebo dokonca 3 veľkosti topánok. Niektorí špecializovaní výrobcovia topánok dokonca opustili koncept veľkostí USA/UK/EÚ a používajú jednoduchšie veľkosti, ako sú XS, S, M, L. Ak vezmeme korčule ako veľmi populárny Rollerblade RB 80, veľkosti EU42 a EU43 zdieľajú rovnakú škrupinu, ale majú mierne odlišné veľkosti vložiek a rôzne dĺžky vložiek.
Znalosť veľkosti škrupiny je veľmi dôležitá pre ľudí, ktorí sa pohybujú medzi veľkosťami. Napríklad, ak je niekto medzi veľkosťou EU44 a EU45 v korčuliach FR1, musí mať na pamäti, že tá druhá zdieľa rovnakú škrupinu ako veľkosti EU46 a EU47. Takže v skutočnosti sa výber scvrkáva na:
- Škrupina vyrobená pre veľkosti do EU44, s vložkou do veľkosti EU44
- Škrupina vyrobená pre veľkosti do EU47, s vložkou do veľkosti EU45
Dôsledky prechodu na väčšiu topánku v tomto scenári sú zrejmé. Väčšie korčule znamená väčšiu váhu a viac priestoru vo vnútri znamená horší, voľnejší celkový strih, zvlášť po období vlámania. Čo sa týka rozbitia korčule – vložky v tvrdých topánkach sa môžu časom natiahnuť až o 5 mm, takže na to pamätajte!
Samozrejme je možné korčuľovať s oversized shell a mnoho ľudí to robí. Ale pokiaľ chcete najlepší možný zážitok a mať pevný strih a vysokú úroveň kontroly nad korčuľami, je vhodné buď skúsiť zmenšiť veľkosť na menšiu škrupinu, alebo hľadať inú tvrdú topánku, ktorá bude lepšie vyhovovať vašej anatómii. Všetky hardbooty sa mierne líšia, aj keď teoreticky majú rovnakú veľkosť. Napríklad už spomínaný Rollerblade RB 80 má škrupinu EU42-EU43 a Powerslide Next tiež. Topánky Next sú však o niečo kratšie a majú menší celkový objem a štíhlejší strih.
Je čas prejsť na softbootové korčule. Oba typy (s integrovanou vypchávkou a samostatnou vložkou) môžeme bezpečne pokryť súčasne, pretože v praxi sú postavené a správajú sa veľmi podobne. Topánka je postavená na minimalistickejšej ako celej škrupine, ale stále podporná vonkajšia kostra, ktorá je vyrobená zo základne topánky a manžety k nej pripojené. Zvršok je vyrobený z mäkkých materiálov, takže padne ako pri bežeckých topánkach – pekne obopína nohu.
Veľký problém je v tom, že pretože je táto mäkšia horná časť prinitovaná a/alebo prilepená/plastovo privarená k základni topánky, je možné ju vyrobiť tak krátku alebo dlhú, ako je potreba pre danú veľkosť. Aj keď teda dve veľkosti topánok zdieľajú rovnakú vonkajšiu kostru, budú mať hornú dĺžku zodpovedajúcej veľkosti. Preto by ste mali vždy zvoliť veľkosť, ktorá vám padne ako uliata. V mnohých prípadoch môžete pri prvom vyskúšaní cítiť tlak a nepohodlie v hornej časti chodidla alebo po stranách. Je to preto, že topánka sa ešte plne neprispôsobila vašej anatómii, ale tento pocit by mal rýchlo odísť.
Kvalitné softboot korčule sa začnú prispôsobovať nohe používateľa po desiatich až pätnástich minútach, ak ich správne utiahnete, čo vám umožní určiť, či je tento konkrétny model alebo veľkosť pre vás to pravé. Obdobie vlámania je tu tiež prítomné, ale topánka sa nevytiahne toľko ako vložka v nadmernej škrupine.
V prípade softboot s vyberateľnými vložkami sa tiež oplatí vybrať vnútornú topánku z korčule a pozrieť sa, ako sama sedí – to nám môže pomôcť pri rozhodovaní, akú veľkosť zaobstarať. Čím tesnejší a ponožkový strih, tým lepšie. Celkovo, mäkké topánky, ako s integrovaným polstrovaním, tak s vyberateľnými vložkami, ponúkajú vynikajúce pohodlie a dobrú úroveň kontroly, pokiaľ je správne zvolená veľkosť.
Poslednou skupinou, ktorej sa tu budeme venovať, sú karbónové korčule s integrovaným polstrovaním (alebo tie so základňou z iného materiálu, ale podľa rovnakej konštrukčnej šablóny). Jedná sa o najdrahšie korčule pre rýchlokorčuľovanie, freestyle slalom, agresívne alebo freeride so zameraním na výkon. Sú veľmi ľahké, výnimočne tuhé a aby čo najlepšie fungovali, mali by vám čo najlepšie sedieť na nohe – to všetko prispieva k vynikajúcej úrovni kontroly. Vďaka relatívne tenkému polstrovaniu je potenciál peny prelomiť a prispôsobiť sa vašej nohe veľmi nízky.
Rovnako ako v prípade mäkkých topánok, mali by ste sa zamerať na topánku, ktorá čo najviac zodpovedá dĺžke a anatómii vášho chodidla. Majte na pamäti, že vďaka tenkému polstrovaniu s najväčšou pravdepodobnosťou žiadne tlakové body a nepohodlie samy od seba nezmiznú. Väčšina karbónových topánok však ponúka možnosť tepelného tvarovania, ktoré vám umožnia opraviť problematické miesta. Majte však na pamäti – korčule príliš malé nenatiahnete.
Aby sme to zhrnuli, musíme zdôrazniť brutálnu pravdu: nie každý skate je pre každého. Anatomické rozdiely medzi ľuďmi sú jednoducho príliš veľké, nikdy nebude skate dobrý pre všetkých. Okrem dĺžky chodidla hrá dôležitú úlohu tvar členkov, výška priehlavku a mnoho ďalších faktorov. Niekedy, aj keď je daný model perfektný po dĺžke, aj tak pre vás nebude vhodný. Pokiaľ sa chystáte do obchodu, venujte čas a vyskúšajte niekoľko rôznych modelov v rôznych veľkostiach.
Aby sme to zhrnuli, musíme zdôrazniť brutálnu pravdu: nie každý skate je pre každého. Anatomické rozdiely medzi ľuďmi sú jednoducho príliš veľké, nikdy nebude skate dobrý pre všetkých. Okrem dĺžky chodidla hrá dôležitú úlohu tvar kotníkov, výška priehlavku a mnoho ďalších faktorov. Niekedy, aj keď je daný model perfektný po dĺžke, aj tak pre vás nebude vhodný. Pokiaľ sa chystáte do obchodu, venujte čas a vyskúšajte niekoľko rôznych modelov v rôznych veľkostiach.
Vložka topánky
Niektoré korčule majú vyberateľnú vnútornú vložku rovnako ako lyžiarske topánky. Typickým príkladom sú hardshell topánky s pevným plastovým skeletom, ale niektoré fitness korčule majú aj túto možnosť. Kvalita vložky sa líši cenou. Drahé vložky majú výrazne lepší tvar a materiál, ktorý poskytuje vyšší komfort. Líšiť sa môže aj pevnosť vypchávok, športové korčule majú tenšiu vložku z hustých pien, ktorá zaisťuje precíznu a efektívnu premenu energie. Najvyššie úrovne majú tepelne tvarovateľné vložky.
Ostatné parametre kolieskových korčulí
Typy spúšťania
Tri hlavné typy topánok sú mäkké topánky, lisovaný plast a kompozit/karbon. Mäkké topánky sú ľahšie a lepšie odvetrávajú, takže sú dobrou voľbou, pokiaľ plánujete korčuľovať celé hodiny alebo dlhé vzdialenosti. Tvrdé, lisované plastové škrupiny sú odolnejšie a obmedzujú roztiahnutie topánky, vďaka čomu sú vysoko citlivé pri odrážaní, ale sú ťažšie, takže môžu spôsobiť únavu pri dlhom korčuľovaní. Kompozitné alebo karbónové škrupiny sú extrémne tuhé a ľahké, aby sa zamerali na prenos sily a výkon.
Tepelné tvarovanie
Tepelne tvarovateľné korčule vytvárajú prispôsobený, osobný strih, ktorý im umožňuje byť pohodlné a zároveň vysoko výkonné. Tepelne tvarovateľné korčule vám umožňujú preskočiť väčšinu prirodzeného prerušenia času, ktoré sa vyskytuje pri korčuliach na vysokej úrovni. Majte na pamäti, že tepelné tvarovanie nemusí byť voliteľné a korčule nebudú správne padať alebo fungovať, kým nebudú tepelne tvarované.
Iba spúšťanie
Niektoré špičkové topánky sú k dispozícii samostatne, čo vám umožní prispôsobiť súčasti korčule. Či už ste korčuliarsky veterán, ktorý opakovane používa rámy a kolieska, alebo si chcete upraviť nastavenia hneď od začiatku, možnosti „iba topánka“ umožňujú najväčšiu slobodu pri zostavovaní vlastných korčulí.
Trojkolky
Tradične veľké kolesá vyžadovali dlhé rámy, ktoré sťažovali korčuľovanie. To potom obmedzilo ich použitie na skúsených dištančných korčuliarov s dlhými, silnými krokmi. Tri-korčule to zmenili tým, že umožnili použitie veľkých koliesok na krátkych, ovládateľných rámoch. Vďaka tomu je korčuľovanie na veľkých kolesách jednoduchšie a vhodné pre širší rozsah zručností.
Ako vybrať správnu veľkosť kolieskových korčulí?
Roky predaja korčúľ ako v kamenných obchodoch, tak na internete hovoria za všetko: väčšinou jediným 100% istým spôsobom výberu správnej veľkosti korčúľ je ich vyskúšanie. Existujú spôsoby, ako poradiť na diaľku, napríklad: zmerať dĺžku stielky a porovnať ju s meraním nohy kupujúceho. Pomocou informácií o šírke chodidla alebo členkov, výške priehlavku a aké korčule predtým používali, v akej veľkosti a ako im sedia. To všetko môže priniesť dobré výsledky, ale nikdy to nebude také presné, ako keď si korčule jednoducho vyskúšate. Aj keď si korčule môžete vyskúšať, existujú pravidlá, ktoré treba dodržiavať.
Správny spôsob, ako si korčule vyskúšať
- Vždy si vyskúšajte, ako obe korčule sedia. Ak sa pokúsite stáť v jednej korčuli, vložíte na ňu všetku svoju váhu a presuniete stred rovnováhy do strany. To znamená, že noha nebude správne sedieť vo vnútri korčule.
- Urobte si čas na správne šnurovanie a zapínanie korčúľ. Všetky uzatváracie prvky: šnúrky, suché zipsy a pracky sú zodpovedné za to, že vám priliehavo a tesne padnú. Iba pokiaľ korčule správne utiahnete, budú v nich vaše nohy správne umiestnené. Voľne šnurované korčule sa môžu zdať v poriadku, ale po utiahnutí topánky sa päta tlačí dozadu a môže sa ukázať, že sú o celú veľkosť príliš veľké!
- Po nasadení korčulí, ich šnurovaní a správnom utiahnutí zaujmite korčuliarsky postoj:
-
mierne pokrčte kolená, aby ste znížili ťažisko ohnite členky dopredu (korčule to trochu sťaží, ale manžeta by mala sledovať váš pohyb)
-
Pokiaľ vám päta zostane na svojom mieste a vôbec sa nezdvihne, sedí správne v päte as uvoľnenými prstami s nimi cítite prednú časť vložky – vybrali ste správnu veľkosť
Väčšina z vás si teraz asi pomyslí – ako si môžete korčule vyskúšať, keď ich kupujete online? Pre začiatok majte na pamäti, že právo Európskej únie vám zaručuje právo vrátiť alebo vymeniť produkt zakúpený online alebo mimo obchodu (tj telefonicky) do 14 dní od doručenia bez toho, aby ste museli predajcovi poskytovať akékoľvek vysvetlenie. Pokiaľ si teda objednáte korčule online a ukáže sa vám, že sú pre vás príliš veľké, je možné ich do 2 týždňov vrátiť a požiadať o výmenu (tj menšiu veľkosť alebo iný model) alebo vrátenie peňazí v plnej výške. Len majte na pamäti, že korčule nemôžete vziať na skúšobnú jazdu – produkt musí byť „ako nový“, inak má predajca právo odmietnuť žiadosť o vrátenie/výmenu. Nasaďte si teda korčule a vyskúšajte ich pomocou 3 vyššie uvedených krokov, najlepšie v stoji na koberci.
Rovnako nepoškodzujte/neničte/nevyhadzujte originálnu škatuľu. Väčšina profesionálnych obchodov má tabuľky veľkostí, informujúce zákazníkov, aké sú dĺžky vložiek v daných veľkostiach. Je to super užitočný referenčný bod, ale majte na pamäti, že personál obchodu mohol zmerať stielku trochu inak, než ste si zmerali nohy, vždy je priestor pre chybu. Spôsob umiestnenia pravítka môže spôsobiť rozdiely 1-4 mm, čo môže hrať veľkú rolu pri výbere správnej veľkosti.
Navyše, pokiaľ je vaša nameraná dĺžka chodidla medzi dvoma veľkosťami v tabuľke pre daný model, je vždy lepšie najprv vyskúšať tú menšiu. Väčšie bude po vybalení pohodlnejšie, ale časom sa ešte viac vláma a to bude mať za následok úplne rovnaké problémy ako pri zámernom výbere veľkosti. Pokiaľ najprv vyskúšate menšiu veľkosť a po chvíli vám korčule na nej stále nebudú pohodlné, potom vedzte, že väčšia veľkosť daného modelu je tá pravá. To je veľmi dôležité najmä v prípade hardbootových korčulí, ako je popísané nižšie.