Menu Zavrieť

Pneumatiky

Pneumatika

Pneumatiky sú dôležitou súčasťou výbavy každého motorového vozidla. Sú také dôležité, že od ich stavu závisí bezpečnosť cestnej premávky. A na to zákon myslí. Ak teda pneumatiky vášho vozidla nespĺňajú normy, mali by ste s tým okamžite niečo urobiť. A radšej ani nevychádzajte na cestu s defektom alebo nepravidelným behúňom. Nielenže je to nebezpečné, ale v prípade policajnej kontroly vám hrozí vysoká pokuta. A dokonca aj možný úradný zákaz ďalšej jazdy.

Pneumatiky sa delia na zimné a letné, ale existujú aj celoročné modely. Viac informácií nájdete v časti „Typy pneumatík“. Moderné pneumatiky plnené vzduchom boli patentované v roku 1888 a za ich vynálezcu sa považuje John Boyd Dunlop. Účelom pneumatiky je primárne tlmiť nerovnosti na ceste, ale zároveň zabezpečuje prenos síl medzi kolesom a vozovkou. Z týchto dôvodov je dôležité, aby bol flexibilný. Vulkanizovaná guma používaná ako materiál pneumatík však časom degraduje (tvrdne), a preto sa neodporúča používať staršie pneumatiky na prevádzku.

Pneumatiky: Porovnanie najlepších pneumatík podľa hodnotenia, testov a recenzií zákazníkov

V tomto porovnaní sme pre vás vybrali tie najlepšie pneumatiky. Ako sme vybrali tieto pneumatiky? Vybrali sme ich podľa hodnotenia a dostupných recenzií používateľov a zákazníkov. Tieto pneumatiky sme potom zoradili do prehľadnej tabuľky. Tieto produkty potom môžete triediť podľa svojich preferencií. Ak vás napríklad zaujíma nízka cena, môžete si powerbanky zoradiť podľa orientačnej ceny s DPH a vybrať si najlacnejšiu a najlepšiu pneumatiku.

10 najlepších zimných pneumatík

NázovVzhľadVýrobcaTypVnútorný priemerHladina hluku (dB)Šírka (mm)ProfilOrientačná cena (s DPH)Dostupnosť
Barum Polaris 5 195/65 R15 91TZimná pneumatika Barum Polaris 5 195/65 R15 91TBarumZimnýR15721956553,16Zobraziť v obchodoch
Barum Polaris 5 205/55 R16 91TZimná pneumatika Barum Polaris 5 205/55 R16 91TBarumZimnýR16722055549,73Zobraziť v obchodoch
Continental WinterContact TS 860 205/55 R16 91HZimná pneumatika Continental WinterContact TS 860 205/55 R16 91HContinentalZimnýR16722055584,65Zobraziť v obchodoch
Nokian WR D4 195/65 R15 91TZimná pneumatika Nokian WR D4 195/65 R15 91TNokianZimnýR15691956552,57Zobraziť v obchodoch
Michelin Alpin A4 185/65 R15 88TZimná pneumatika Michelin Alpin A4 185/65 R15 88TMichelinZimnýR15701856573,1Zobraziť v obchodoch
Barum Polaris 5 165/70 R14 81TZimná pneumatika Barum Polaris 5 165/70 R14 81TBarumZimnýR14711657042,05Zobraziť v obchodoch
Bridgestone Blizzak LM005 205/55 R16 91HZimná pneumatika Bridgestone Blizzak LM005 205/55 R16 91HBridgestoneZimnýR16712055589,32Zobraziť v obchodoch
Continental WinterContact TS 870 195/65 R15 91TZimná pneumatika Continental WinterContact TS 870 195/65 R15 91TContinentalZimnýR15701956568,87Zobraziť v obchodoch
Barum Polaris 5 205/55 R16 91HZimná pneumatika Barum Polaris 5 205/55 R16 91HBarumZimnýR16722055553,86Zobraziť v obchodoch
Nokian WR D4 205/55 R16 91HZimná pneumatika Nokian WR D4 205/55 R16 91HNokianZimnýR16692055580,28Zobraziť v obchodoch

10 najlepších letných pneumatík

NázovVzhľadVýrobcaTypVnútorný priemerHladina hluku (dB)Šírka (mm)ProfilOrientačná cena (s DPH)Dostupnosť
Nokian WetProof 195/65 R15 91HLetná pneumatika Nokian WetProof 195/65 R15 91HNokianLetnýR15681956554,34Zobraziť v obchodoch
Nokian WetProof 205/55 R16 91VLetná pneumatika Nokian WetProof 205/55 R16 91VNokianLetnýR16682055561,54Zobraziť v obchodoch
Barum Bravuris 5HM 165/70 R14 81TLetná pneumatika Barum Bravuris 5HM 165/70 R14 81TBarumLetnýR14701657046,51Zobraziť v obchodoch
Barum Bravuris 5HM 195/65 R15 91TLetná pneumatika Barum Bravuris 5HM 195/65 R15 91TBarumLetnýR15711956553,52Zobraziť v obchodoch
Continental EcoContact 6 205/55 R16 91VLetná pneumatika Continental EcoContact 6 205/55 R16 91VContinentalLetnýR16712055586,04Zobraziť v obchodoch
Dunlop SP Sport Maxx RT 225/45 R17 91WLetná pneumatika Dunlop SP Sport Maxx RT 225/45 R17 91WDunlopLetnýR17712254585,84Zobraziť v obchodoch
Barum Bravuris 5HM 205/55 R16 91HLetná pneumatika Barum Bravuris 5HM 205/55 R16 91HBarumLetnýR16712055559,05Zobraziť v obchodoch
Barum Bravuris 5HM 205/55 R16 91VLetná pneumatika Barum Bravuris 5HM 205/55 R16 91VBarumLetnýR16712055560,06Zobraziť v obchodoch
Nexen N'Blue S 205/55 R16 91VLetná pneumatika Nexen NNexenLetnýR16692055545,86Zobraziť v obchodoch
Hankook K125 Ventus Prime 3 205/55 R16 91VLetná pneumatika Hankook K125 Ventus Prime 3 205/55 R16 91VHankookLetnýR16712055553,49Zobraziť v obchodoch

5 najlepších celoročných pneumatík

NázovVzhľadVýrobcaTypVnútorný priemerHladina hluku (dB)Šírka (mm)ProfilOrientačná cena (s DPH)Dostupnosť
Barum Quartaris 5 195/65 R15 91HCeloročná pneumatika Barum Quartaris 5 195/65 R15 91HBarumCeloročnýR15721956553,93Zobraziť v obchodoch
Barum Quartaris 5 205/55 R16 91HCeloročná pneumatika Barum Quartaris 5 205/55 R16 91HBarumCeloročnýR16722055564,82Zobraziť v obchodoch
Matador MP62 All Weather EVO 185/60 R14 82TCeloročná pneumatika Matador MP62 All Weather EVO 185/60 R14 82TMatadorCeloročnýR14711856040,26Zobraziť v obchodoch
Barum Quartaris 5 165/70 R14 81TCeloročná pneumatika Barum Quartaris 5 165/70 R14 81TBarumCeloročnýR14711657043,07Zobraziť v obchodoch
Michelin CrossClimate 2 215/55 R17 98WCeloročná pneumatika Michelin CrossClimate 2 215/55 R17 98WMichelinCeloročnýR177121555256,6Zobraziť v obchodoch
Po kliknutí na odkaz „Zobraziť v obchodoch“ budete presmerovaní na porovnávací portál Heureka. Tam si môžete porovnať ceny jednotlivých obchodov a prečítať si recenzie a hodnotenia pneumatík od ich používateľov.

Predstavuje vek pneumatiky problém?

O tom, aké staré pneumatiky ešte používať a aké už nie, sa však medzi odborníkmi vedú diskusie. Niektoré zdroje uvádzajú, že 6 až 7 rokov staré pneumatiky sú príliš staré, iné tvrdia, že v garáži predsa stále môžeme vidieť historické auto s pôvodnými pneumatikami starými 30 alebo 40 rokov a nikomu to nevadí. Pravda je pravdepodobne niekde uprostred. Pri výrobe sa pneumatiky napúšťajú voskovým povlakom, ktorý pôsobí ako fixačný a konzervačný prostriedok. Čím viac je tohto vosku v pneumatike, tým je funkčnejšia.

Keďže nová pneumatika sa začne znehodnocovať až v okamihu, keď sa začne používať (a keď na ňu začnú pôsobiť poveternostné vplyvy, soľ a podobne), v rozpore s rozšíreným mýtom sa nemusíte vôbec obávať, ak si kúpite „akciovú“ pneumatiku z e-shopu. Teda ak boli dobre skladované, čo je u drvivej väčšiny výrobcov a slušných predajcov pravidlom (poznáte to podľa recenzií). Vek pneumatiky sa označuje číslom DOT, ktoré udáva týždeň a rok výroby (napríklad DOT 2117 znamená 21. týždeň roku 2017). Tu vidíte výhodu medzi nákupom nových a použitých pneumatík – pretože pri použitých pneumatikách zvyčajne netušíte, ako sa s nimi doteraz zaobchádzalo.

Skutočnosť, že pneumatiky degradujú najmä v dôsledku poveternostných podmienok, znamená, že každá pneumatika starne iným tempom. Záleží na tom, koľko jazdíte, ale aj na podmienkach, v ktorých jazdíte (či po diaľniciach, okresných alebo poľných cestách), a na tom, či je vaše auto garážované alebo nie. Pneumatiky v garáži prirodzene starnú rýchlejšie ako vonku. Je to preto, že na ne cez noc nenapadne sneh, neprší na ne, nevytvorí sa na nich zmrznutá vrstva atď.

Ako si vybrať pneumatiku?

Rozmery pneumatík platné pre vaše konkrétne vozidlo sú uvedené vo veľkom technickom osvedčení vozidla (pozri časť Parametre nižšie), takže váš výber je tu zúžený. Ďalším faktorom pri výbere je, ako často budete vozidlo používať. Ak napríklad v zime takmer nejazdíte, je zbytočné kupovať zimné pneumatiky. Vyberte si radšej celoročné modely – tie sú vhodnejšie na letné použitie. Napríklad zimné pneumatiky majú vyššiu hladinu hluku kvôli zložitejšiemu dezénu.

Pneumatiky kupujte, keď vám ešte zostáva nejaká životnosť pôvodných pneumatík. Keď vidíte, že je pneumatika tvrdá alebo sa drobí, alebo keď má viditeľné mechanické poškodenie (ktoré by ste mali vo vlastnom záujme pravidelne kontrolovať). Ďalším rozhodujúcim parametrom je dezén, ktorý má na začiatku zvyčajne hĺbku 8 milimetrov a časom sa zmenšuje v dôsledku trenia. Pre letné pneumatiky je minimálna hĺbka dezénu na použitie na verejných komunikáciách 1,6 milimetra, zatiaľ čo pre zimné pneumatiky je to 4 milimetre.

Ideálne je kúpiť všetky štyri pneumatiky naraz (ak ide o osobné vozidlo), ale môžete ich kúpiť aj po dve. Len na jednej náprave by mali byť namontované pneumatiky rovnakej veľkosti, s podobným dezénom a ideálne od rovnakého výrobcu. Ak teda jedna pneumatika praskne alebo je neopraviteľne prepichnutá, odporúča sa vymeniť aj druhú pneumatiku na tej istej náprave (pokiaľ nie sú obe úplne nové alebo nové pred prepichnutím).

Vyberajte aj podľa vozidla, pre ktoré pneumatiky kupujete. Existujú špeciálne pneumatiky pre terénne vozidlá a dodávky. Dodávkové vozidlá spravidla najazdia za rok mnohonásobne viac kilometrov ako bežné osobné vozidlá a navyše zväčša pri maximálnom zaťažení. Preto musia byť ich pneumatiky odolnejšie. Označujú sa písmenom C za priemerom použitého kotúča (napr. R16C).

Špecifické pneumatiky sú určené aj na športovú jazdu. Ak ste majiteľom športovejšieho vozidla, určite už máte vybrané svoje obľúbené vozidlá z nespočetných fór venovaných tejto téme. Komfortné pneumatiky sú určené na bežnú jazdu po ceste, zatiaľ čo športové pneumatiky sú určené na športovú jazdu, pretože vydržia vyššie zaťaženie a nevadí im, že sa pri vyšších rýchlostiach zahrievajú (rýchlostný index nájdete nižšie).

Pneumatiky si môžete vybrať aj podľa smerníc EÚ. Tie rozdeľujú pneumatiky do tried podľa ich vplyvu na spotrebu paliva a tiež do tried podľa ich priľnavosti (schopnosť udržať stabilitu pri brzdení na mokrej vozovke). V oboch prípadoch je označovanie prakticky totožné s energetickými štítkami pre spotrebiče, takže A je najlepšia trieda, B druhá najlepšia atď. Hluk z pneumatík – posledný údaj, ktorý EÚ monitoruje – sa udáva v decibeloch (dB).

Posledným faktorom pri výbere je cena. Samozrejme, ako pri každom inom výrobku, čím vyššia cena, tým vyššia kvalita a naopak. Ale nie vždy je to tak. Dôležitejším faktorom je preto pomer ceny a kvality. O tom sa môžete presvedčiť najmä z recenzií používateľov a odborníkov a certifikovaných spotrebiteľských testov. Všetky pneumatiky, ktoré sa dostanú na trh, musia spĺňať prísne bezpečnostné opatrenia, takže by ste sa v žiadnom prípade nemali obávať o svoju bezpečnosť. Napriek tomu je najlepšie siahnuť aspoň po strednej cenovej kategórii, najmä ak to so svojím autom myslíte vážne a chcete ho pravidelne používať počas celej sezóny.

Typy pneumatík

Ako už bolo spomenuté, existujú dva základné typy pneumatík, letné, zimné a celoročné, v závislosti od ich sezónneho použitia.

Pneumatiky podľa typu dezénu

Pneumatiky však možno rozlišovať aj podľa typu dezénu. Existujú tri typy behúňov, z ktorých prvý je symetrický a môže byť umiestnený kdekoľvek na vozidle (t. j. vľavo alebo vpravo a v akomkoľvek smere). Pri asymetrických pneumatikách nie je dôležitý ani smer montáže, ale musí sa dodržať vnútorná a vonkajšia strana pneumatiky. Nakoniec sú tu smerové pneumatiky (šípkové pneumatiky), pri ktorých je dôležitý smer otáčania (samozrejme, keď sa vozidlo pohybuje dopredu).

Pneumatiky podľa použitia

Už vyššie sme uviedli, že pneumatiky možno rozdeliť nielen do rôznych cenových kategórií. Existujú rôzne spôsoby ich rozdelenia, ale v zásade existujú tri kategórie, a to ekonomické, komfortné a pneumatiky UHP. UHP je skratka anglického výrazu Ultra-High Performance a v prenesenom význame ide o vysokovýkonnú pneumatiku na športové použitie.

Pneumatiky UHP sú samozrejme najdrahšie (v rámci daných parametrov) a majú vysoký rýchlostný index (pozri nižšie). Spravidla ide o extrémne rýchlosti do 240 km/h (index V), 270 km/h (W) alebo 300 km/h (Y). Tieto pneumatiky majú dlhšiu životnosť, lepšiu priľnavosť, pomalšie sa zahrievajú a lepšie sa ovládajú aj pri vyšších rýchlostiach.

Na bežné používanie, čo znamená približne 15 až 20 tisíc kilometrov ročne, je však komfortný variant úplne postačujúci. To je stredná trieda, s ktorou nemôžete nič pokaziť. Najmä ak si vyberiete osvedčenú a renomovanú značku. Ak si nie ste istí, môžete si nechať poradiť od recenzentov a testov.

Na druhej strane, pneumatiky úsporného radu možno vo väčšine prípadov považovať za výhodu. Nehovoríme, že by ste sa im mali úplne vyhýbať, ale zvážte, či si radšej nepriplatíte. Úsporné pneumatiky nevyhnutne znamenajú kompromisy. A na tie sa uchýľte až pri treťom aute v rodine, alebo vlastne pri každom aute, s ktorým nenajazdíte viac ako 10 000 km ročne.

Pneumatiky podľa šírky

Možno ste si všimli, že moderné vozidlá sú dnes vybavené čoraz širšími pneumatikami. Koniec koncov, rozdiel si najviac všimnete, keď na ceste uvidíte pekné staré historické auto alebo youngtimer. Na nich je šírka pneumatiky s trochou nadsázky bližšia motocyklu ako modernému automobilu. Užšie pneumatiky sú vhodnejšie na mokré a v prípade zimných pneumatík aj na zasnežené cesty. Lepšie sa vyrovnávajú s aquaplaningom a vďaka nižšiemu odporu majú nižšiu hlučnosť. A bývajú lacnejšie.

Píšeme to preto, že mnohé vozidlá majú v osvedčení o evidencii uvedené rôzne šírky pneumatík, takže majitelia majú širší výber možností ako predtým. Zväčšujú sa aj rozmery diskov – zatiaľ čo kedysi boli štandardné disky maximálne 16″ (pamätníci 80. rokov poznajú štandard 13 alebo 14″), dnes už nie je problém mať na MOT 17 alebo 18″ disky z výroby. Pred dvadsiatimi rokmi to boli rozmery, ktoré sme museli mať schválené a zapísané v TP a nazývalo sa to ladenie.

Pokiaľ ide o výhody širších variantov pneumatík, musíme samozrejme zdôrazniť väčšiu stabilitu na ceste. Majú tiež lepšiu priľnavosť na snehu a ľade, ale len na rozbitom snehu. Na čerstvej pneumatike majú nielen menšiu priľnavosť, ale aj slabšie brzdenie. Výhodou pneumatík so širším dezénom je aj to, že sa opotrebúvajú menej ako užšie pneumatiky. Zaťaženie spôsobené hmotnosťou samotného vozidla sa jednoducho rozloží na väčšiu plochu. Širšie pneumatiky sa tiež lepšie správajú v zákrutách. Nezabudnite, že so širšími kolesami budete mať aj o niečo vyššiu spotrebu paliva.

Pneumatiky Run-Flat alebo dojazdové pneumatiky

Pneumatiky typu run-flat (alebo run-flat) sú pneumatiky, ktoré majú zosilnenú bočnicu, takže ich možno v obmedzenom rozsahu používať aj po tom, čo vy a vaše vozidlo prepichnete. Uvedený dojazd sa spravidla uvádza pri maximálnej rýchlosti 80 km/h a maximálnej vzdialenosti 80 km. To zvyčajne znamená bezpečnú jazdu do najbližšieho pneuservisu a veľa ušetrených peňazí za asistenčné služby (alebo čas čakania na ne, ak máte asistenčné služby v rámci poistenia). Pneumatiky s dojazdom však môžete používať len na modernejších vozidlách vybavených elektronickou kontrolou stability (ESC), ako aj aktívnou kontrolou tlaku TPMS alebo pasívnou prostredníctvom ABS.

Dôležité parametre pri výbere pneumatík

Každá pneumatika má na sebe kód pozostávajúci z čísel a písmen, ktoré majú definovanú úlohu. Nájdete ich priamo v technickom preukaze (a preto by mali byť rovnaké aj na pneumatike).

Vezmime si jeden príklad tohto kódu a postupne ho rozlúštime. Takže:

195/60 R15 88V

Šírka behúňa

Prvé číslo 195 vyššie označuje šírku behúňa alebo okraja, ktorý je počas valivého pohybu v neustálom kontakte s vozovkou. Šírka je definovaná v milimetroch a už sme sa jej trochu venovali v časti „Pneumatiky podľa šírky“. Výber šírky pneumatiky závisí od vás a vašich požiadaviek, samozrejme, ak sa zmestíte do parametrov stanovených výrobcom alebo TP vášho vozidla.

Pomer výšky k šírke

Druhé číslo (60) sa niekedy nesprávne uvádza ako výška pneumatiky v milimetroch (od okraja ráfika po okraj dezénu). Ale nie je to tak. Vyžaduje si to trochu zložitejší vzorec alebo trinomický vzorec. Stručne povedané, je to pomer nominálnej výšky pneumatiky k jej nominálnej šírke. V tomto prípade je výška 60 % zo 195 mm, teda približne 117 mm.

Čím je tento pomer menší, tým viac sa pneumatika približuje nízkoprofilovej pneumatike. Nízkoprofilová pneumatika je definovaná ako pneumatika s pomerom výšky k šírke rovným (alebo menším) 40 %. Nízkoprofilové pneumatiky sú vhodné pre výkonnejšie a športové vozidlá vďaka lepšej stabilite pri vyšších rýchlostiach a väčšej kontaktnej ploche pneumatiky s vozovkou.

R

Písmeno R v popise pneumatiky je viac-menej formalita. Iné typy pneumatík ako radiálne (ktorých skratka je R) sa tu viac-menej nepredávajú. Pre naše účely stačí vedieť, že radiálna konštrukcia pneumatiky znamená, že vlákna kordu sú kolmé na pätku pneumatiky. Takáto pneumatika má slušné mechanické vlastnosti a je kompatibilnejšia s bezdušovou technológiou ako iné možnosti. Patria medzi ne diagonálne alebo šikmé pneumatiky.

Priemer disku v palcoch

Ďalšie číslo v poradí, v tomto prípade 15, označuje priemer disku v palcoch. Toto je, samozrejme, disk, na ktorý budeme montovať pneumatiku. Ako sme už uviedli, v poslednom čase je trendom zvyšovanie tohto čísla, pričom na nových vozidlách sú bežné 17″ alebo 18″ kolesá. Naopak, 15″ a 16″ disky sa stali bežnými v 90. rokoch (na západných vozidlách o niečo skôr). Naše staré šotolinové autá a žigulíky, na ktoré si dobre pamätáme, si vystačili s miniatúrnymi 13″ a 14″ kolesami.

Index nosnosti

Pri osobných automobiloch nás tento údaj príliš nezaujíma, pretože bežnú pneumatiku pre osobné automobily jednoducho nemôžeme prakticky preťažiť. Museli by sme porušiť zákon a preťažiť vozidlo, inými slovami, prekročiť maximálnu povolenú hmotnosť uvedenú v technickom osvedčení. Číslo indexu nosnosti 88 znamená, že pneumatika unesie zaťaženie 560 kg. Teoreticky môže celé vozidlo vrátane posádky a nákladu vážiť viac ako dve tony. Je zrejmé, že napríklad pre vozidlá SUV a terénne vozidlá bude predpísaný index zaťaženia vyšší.

Index rýchlosti

Posledný údaj, v tomto prípade písmeno V, je index rýchlosti. V podstate ide o určenie maximálnej rýchlosti, na ktorú je daná pneumatika dimenzovaná. Dnešné pneumatiky majú zvyčajne rýchlostný index výrazne vyšší, ako je maximálna povolená rýchlosť vo väčšine krajín (s výnimkou nemeckých diaľnic).

Pre písmeno V je maximálna povolená rýchlosť 240 km/h. Logicky by sme mohli povedať, že čím vyššie je písmeno v abecede, tým vyššou rýchlosťou môžete jazdiť. Vo väčšine prípadov je to tak, ale výnimkou je písmeno H, ktoré sa v tabuľke 210 km/h nachádza medzi písmenami U a V (alebo podobne nesúrodým VR).

Funkcie pneumatík

Medzi funkcie pneumatiky patrí presné riadenie smeru, a to aj na nerovnom povrchu vozovky. Zároveň, ako sme už uviedli, tieto nepravidelnosti tlmia. Pneumatika nesie aj zaťaženie (pozri hmotnostný index), a to nielen vtedy, keď vozidlo stojí. Na druhej strane, pri zrýchľovaní a spomaľovaní sú sily pôsobiace na pneumatiky ešte väčšie. Samozrejme, keď sa pneumatika odvaľuje, valivý odpor pneumatiky má tiež väčší alebo menší vplyv na zrýchlenie a spotrebu paliva. Pneumatiky napokon prenášajú užitočné zaťaženie motora a brzdnú silu.

Pneumatiky: Príslušenstvo

Ako príslušenstvo si môžete kúpiť aj tlakomer pre nové pneumatiky alebo dokonca malý kompresor na domáce hustenie. Stacionárne kompresory sú však bežne dostupné aj na väčšine čerpacích staníc. Budete tiež potrebovať hĺbkomer na pravidelné meranie dezénu pneumatiky (pozri nižšie) a hodiť sa vám budú aj špeciálne čistiace a impregnačné prostriedky, o ktorých si povieme neskôr.

Údržba pneumatík

V tejto kapitole sa pozrieme na to, aké kroky údržby by sme ako majitelia mali vykonávať, či už z hľadiska bezpečnosti, estetiky alebo životnosti pneumatík.

Meranie hĺbky dezénu

Pravidelne kontrolujte hĺbku dezénu svojich pneumatík. Používajte špeciálny hĺbkomer s mechanickou stupnicou alebo digitálnym displejom, ktorý zobrazuje hĺbku v milimetroch na dve desatinné miesta. Namiesto hĺbkomera však postačí aj univerzálnejšie meradlo, ľudovo nazývané posuvné meradlo.

Minimálnu hĺbku dezénu mnohých pneumatík však zvyčajne stanovuje priamo výrobca. Na pneumatike sú zvyčajne vyznačené indikátory opotrebenia alebo čísla, ktoré sa časom vymažú. A skôr, ako úplne zmiznú, musíte sa poobzerať po nových „pneumatikách“.

Niektorí ľudia používajú na meranie hĺbky dezénu osvedčené triky. A hĺbku dezénu merajú mincami. Zatiaľ čo vonkajší okraj 50-korunovej mince je široký 5 mm, vonkajší okraj 2-eurovej mince je široký 4 mm. Na kontrolu dostatočnej hĺbky dezénu letných pneumatík sa opäť používa česká päťkorunová minca, a to podľa chytrých rád. Takéto riešenie je však skôr improvizáciou a je lepšie postupovať „oficiálnejšie“.

Kontrola behúňa by sa mala vykonávať aspoň raz za mesiac. A skontrolujte hĺbku na viacerých miestach okolo celej pneumatiky. Takto zistíte aj to, ako sa darí konvergencii a geometrii vozidla. Ak vaše vozidlo nie je vyvážené, vaše pneumatiky budú nepravidelne klesať a budete ich musieť častejšie meniť.

Kontrola tlaku v pneumatikách

V závislosti od rozmerov každej pneumatiky a vozidla má každá pneumatika určený rozsah tlaku, na ktorý musí byť nahustená, aby mala optimálny výkon. Správnosť tlaku v pneumatikách však môžete zistiť aj vizuálne. Stačí sa na pneumatiku pozrieť nie z boku vozidla, ale spredu alebo zozadu. Ak je stred šírky pneumatiky nižší ako okraje, pneumatika je nedostatočne nahustená. Opak je nafúknutý, a ak je stred viac-menej v jednej rovine s okrajmi, tlak v pneumatike by mal byť správny.

Výrazné rozdiely v požadovanom tlaku sú spôsobené jednoduchým (ne)zaťažením vozidla. Svoju úlohu zohráva aj teplota okolia, takže v zime a v lete sa kolesá rozfúkajú inak. Každé konkrétne vozidlo má výrobcom stanovenú tabuľku hustenia, ktorú by ste ako majiteľ mali vo vlastnom záujme dodržiavať. Niektoré autá ho majú nalepený pod viečkom nádrže, iné na okraji dverí alebo na ich ráme. Ostatné nájdete na internete alebo v oficiálnej príručke pre dané vozidlo.

Nálepka alebo príručka však obsahuje len parametre rozmerov pneumatík schválených výrobcom. Ak máte v technickom preukaze schválený iný rozmer a skutočne ho používate, mali by ste si nechať poradiť v pneuservise. Ak správne nahustíte pneumatiky, vaše vozidlo sa vám odvďačí lepšou priľnavosťou a stabilitou na ceste a v konečnom dôsledku vyššou bezpečnosťou. A vaše pneumatiky vydržia dlhšie.

Tlak môžete merať pomocou tlakomeru, ktorý je k dispozícii na čerpacích staniciach, alebo si ho môžete kúpiť doma. Pneumatiky môžete tiež nahustiť pomocou kompresora v kombinácii s digitálnym alebo analógovým tlakomerom.

Čistenie pneumatík

Pneumatiky – podobne ako iné časti vozidla – sa môžu počas jazdy zaniesť nečistotami, čo nielenže vyzerá nevzhľadne, ale v konečnom dôsledku môže viesť k skráteniu ich životnosti. O pneumatiky sa treba starať. Najzákladnejšou starostlivosťou je z času na čas umyť vozidlo vysokotlakovým čistiacim prostriedkom (wapka). A nespoliehame sa na to, že sa „zapráši“.

Skontrolujte tiež stav vzorky. A nielen hĺbka. V behúni sa môžu zachytiť kamienky a iné väčšie nečistoty, ktoré by pri dlhšom pôsobení mohli teoreticky poškodiť plášť pneumatiky. Pomocou skrutkovača postupne odstráňte tieto nečistoty (ale dávajte pozor, aby ste nepoškodili plášť pneumatiky).

Na čerpacích staniciach nájdete špeciálne čistiace prostriedky (napríklad na báze silikónového oleja), ktoré pneumatike opäť dodajú pôvodný čierny vzhľad, ale len zdanlivo. Je lepšie začať odspodu a pneumatiku najprv vydrhnúť kefou s použitím univerzálneho čistiaceho prostriedku alebo vody a (autošampónu). Potom zmyte špinavú vodu čistou vodou a počkajte, kým pneumatika vyschne. Až potom ošetrite povrch pneumatiky impregnačným prostriedkom podľa vlastného výberu a uváženia. Budete prekvapení, že aj staršie pneumatiky budú po tomto jednoduchom postupe opäť vyzerať ako nové.

Skladovanie pneumatík

Na záver ešte niekoľko slov o skladovaní pneumatík, ktoré by sa mali v čase, keď sa nepoužívajú, skladovať na chladnom a suchom mieste. V kombinácii s diskami ich skladujte rovno na sebe (pri normálnom tlaku), zatiaľ čo samostatné pneumatiky je lepšie skladovať vo zvislej polohe a z času na čas ich otočiť, aby tlak nebol vyvíjaný len na jeden alebo dva body na behúni celé mesiace. Môžete použiť aj fólie na pneumatiky. Ak sa vám nechce uskladňovať pneumatiky doma alebo na ne nemáte miesto, môžete ich zveriť do starostlivosti niektorých pneuservisov, ktoré túto službu ponúkajú ako bonus za poplatok.

Cena pneumatík

Už sme uviedli, že pneumatiky možno rozdeliť do troch cenových kategórií, ktoré sa líšia najmä z hľadiska použitia a kvality. Konkrétne cenové rozpätie však nie je možné stanoviť pre všetky rozmery pneumatík všeobecne. Preto je vždy lepšie porovnávať ceny v rámci danej veľkosti.

Úsporné pneumatiky

Úsporná alebo rozpočtová rada pneumatík nie je vôbec zlá v situáciách, keď s vozidlom v danej sezóne nebudete veľa jazdiť. Je to cenovo dostupná alternatíva, ktorá nesklame, ale ani príliš nesklame. Úsporné možnosti sú vhodnejšie pre zimné pneumatiky, pretože mnohí vodiči v zime jazdia na cestách menej ako na jar až na jeseň.

Medzi hospodárske pneumatiky patria aj tzv. pneumatiky s dezénom alebo behúňom. V tomto prípade ide o recyklované pneumatiky, ktoré sa vyrábajú z nepoškodených kostier existujúcich pneumatík. Okrem pomerne výrazných úspor je pre mnohých výhodou aj to, že ide o udržateľný a energeticky menej náročný spôsob výroby „novej“ pneumatiky.

Pneumatiky Comfort

Pri komfortných pneumatikách je prirodzené, že výrobca investoval o niečo viac do vývoja, materiálov, sofistikovanosti dezénu a ďalších vecí, a tieto vstupné náklady sa samozrejme premietli do ceny. Vyššia cena sa však vráti v lepšej priľnavosti, lepšom celkovom správaní vozidla nielen v zákrutách, a tým aj v bezpečnosti. Optimalizovaný vzor by mal viesť aj k mierne nižšej spotrebe. A celkovo sa komfortné pneumatiky pri porovnateľnom používaní opotrebúvajú pomalšie, takže pri bežnom ročnom nájazde kilometrov sa už oplatia viac ako úsporné pneumatiky.

UHP

Pneumatiky Ultra-High Performance alebo High Performance (High Load) znamenajú väčšiu výdrž pri vyšších rýchlostiach. Kráľovská trieda pneumatík však rozhodne nie je zadarmo a za kvalitu si priplatíte. Vaše vozidlo sa vám však odvďačí ešte lepšou priľnavosťou, stabilitou a ovládateľnosťou, a to aj pri najvyšších rýchlostiach. Dnes sa tieto pneumatiky používajú nielen na vozidlách, ktoré majú výrazné zrýchlenie a dosahujú vysoké rýchlosti, ale aj na modeloch strednej triedy, či už ide o sedany, kombi alebo SUV.

Pneumatiky: Pneumatiky a niekoľko slov na záver

V tomto článku ste sa dozvedeli, ako si vybrať novú pneumatiku, či už ide o zimnú, letnú alebo celoročnú pneumatiku. Hovorili sme o dôležitých parametroch, ktoré je potrebné poznať pri výbere tohto typu výrobku. Dúfame, že sme vám pomohli pri výbere nových pneumatík.

Teraz vám na uskutočnenie nákupu stačí len niekoľko krokov. Stačí, ak si v niektorom z internetových obchodov zakúpite svoj vysnívaný produkt v podobe novej pneumatiky a naplníte svoj virtuálny nákupný košík.

Z vyššie uvedenej porovnávacej tabuľky prejdite na porovnávací portál Heureka, kde môžete porovnať pneumatiky a ich ceny vrátane recenzií a skúseností používateľov s konkrétnym modelom pneumatík. Môžete tam tiež zistiť, ktorá pneumatika je kde na sklade a za akú cenu sa predáva v rôznych obchodoch.

5/5 - (10 votes)

Mohlo by vás zaujímať